Direktlänk till inlägg 28 november 2007

Lite uppdatering och reflektioner!

Av Julia Folkessson - 28 november 2007 13:18

Hej hej!


Ja, nu börjar det närma sig slutet på den här vfu perioden också. Det har gått fort men jag har trots det kännt att jag fått ut det jag ville av den.

Jag har fortsatt att kämpa med min Powerpoint lektion med femmorna och det har flytit på bra. Idag var det första gången en lärare tog sig tid att kommentera min lektion och min lärarroll. Det är ett stort minus med praktikplatsen i övrigt att lärarna har snarare känt sig hotade av mig och Sara än att se och som en resurs. 

Men som sagt, i dag efter min lektion så fick jag feedback och det känndes jätte skönt. Hon var positiv till det att jag kändes trygg där framme i min roll och att jag ledde lektionen med ett bra tempo då alla eleverna kunde följa med. Jag tyckte att det fungerade väldigt bra att röra sig i datasalen och fick då en överblick hur det gick för eleverna. Vissa har arbetat med programmet tidigare och är väldigt bekanta med det samtidigt som andra har lite mer problem. Vissa har koncentrationssvårigheter och har svårt för "följa John" och man märker att andra inte har skrivit så mycket på datorn och har problem med det. Det var väldigt intressant att se!

Sara har ju en uppföljningslektion av min lektion kan man säja där eleverna får arbeta vidare mer självständigt och automatisera den kunskap jag gett dem. Det var väldigt roligt att se hur det hade fastnat hos vissa. På min resurssida har jag något som heter "Julias tips" där eleverna kan få tips om vad man kan tänka på när man arbetar i Powerpoint. Jag visade eleverna tipsen och pratade ganska mycket om dem under lektionens gång. Man  märkte sedan på Saras lektion att vissa hade förstått. De var väldigt engagerade och duktiga. Man kände att de tyckte det var väldigt roligt!

De var inte rädda att fråga och det flöt på bra. Tanken som vi hade om den röda tråden som skulle sträcka sig från min lektion till Saras fungerade väldigt bra.

Något som jag anser är positivt med just IT i undervisningen och som jag lärt mig efter denna vfu är att eleverna får en möjlighet att arbeta individuellt i sin egen takt och utefter sin egen förmåga och kunskap. Individualisering är inte längre en omöjlighet!! :)

Jag har även pratat mycket med eleverna och lyft fram det positiva med Powerpoint i skolan. I stället för att nervös ställa sig framför sin klass och hålla i en presentation med ett papper fullt med stödord kan man i stället lyfta fram det i en Powerpoint presentation. Många av eleverna, enligt deras lärare, på den här skolan tycker det är väldigt roligt att visa upp för sina klasskamrater vad de gjort och med en Powerpoint presentation anser jag att det kan bli ännu roligare och mer lärorikt för alla. Den som håller i presentationen kan känna sig trygg då all fokus faktiskt inte behöver ligga på just denna samtidigt som de som lyssnar lättare tar in information och kunskap då de har något att vila ögonen på. 

I slutet av en lektion jag hade så var det lite tid över. Jag frågade då om eleverna ville visa upp sina presentationer för varandra på den stora skärmen. Så jag knöt ihop lektionen genom att eleverna fick visa vad de gjort och lärt sig.  

Trots lärarnas inställning till en början om att allt var omöjligt så känns det som om de kommer att vara mer i datasalen än vad de varit förrut, och det ser jag som en jätte positiv sak! En lärare sa idag "Varför har jag inte låtit mina elever gjort redovisningar i Powerpoint, vi har ju även en kanon i klassrummet".  Min reaktion var bara "SUCK"!! Men men, det känns ju roligt att vi lyckats med vårat uppdrag och fått lärarna på den här skolan att inse hur mycket det underlättar för alla partner. 

I morgon är sista dagen och då tänkte jag återkomma med lite fler reflektioner och kommentarer till vad jag lärt mig osv. Men jag måste bara säja det att man måste verkligen vara flexibel i sin roll och framför allt när man undervisar med IKT som ett stöd i lärandeprocessen. Vissa klasser har det fungerat jätte bra med och tiden har bara runnit iväg. Är man då väl förbered och har extra material eller uppgifter så är det kanon. Andra klasser behöver man lägga ner mer tid på och får inte stressa iväg. Jag ser min lektionsplanering som ett stöd och inte som något jag måste följa och slutföra från början till slut. Eleverna är olika individer och har olika behov och förkunskaper. Som lärare måste man möte dem på deras nivå och inte låta eleverna behöva möta läraren på hennes eller hans nivå. 

Hoppas alla är nöjda och glada!!

//Julia : ) 

 
 
Ingen bild

Jeanette

28 november 2007 18:41

Hej julia, kul att allt gått så bra! jag hade också positiv erfarenhet av att de stärkte eleverna då de skulle ha sin redovisning då de hade en PP med bilder att visa, en del växte flera meter...

 
adelina

adelina

29 november 2007 10:32

hej julia, kul att höra att det går bra med power point lektionerna, och att få feedback är inte illa, synd att det tog så lång tid tills någon sa något:/
///adelina

http://adelinasblogg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia Folkessson - 29 november 2007 12:14

Mål och Syfte:   Jag har haft lektioner i programmet Powerpoint med femmor under min vfu period två. Det har varit mycket lärorikt och jag har fått med mig en hel del erfarenheter som jag kan ha nytta av i min framtida roll som lärare. Syftet med min...

Av Julia Folkessson - 21 november 2007 15:06

Hej hej!!   Dags för vfu2! Igår var det min och Saras första dag. Det var min tur att hålla i en PowerPoint lektion med en femma på Domarringen. Jag och Sara träffades i lärarrummet ocg gick sedan in till datasalen för att förbereda och se så att all...

Av Julia Folkessson - 19 oktober 2007 14:58

Hej hopp!!   Idag fick vi träffa den sista femman som vi kommer att undervisa under vfu period 2. Vi fick presentera vilka vi var och vad vi gjorde där. Läraren började ställa frågor till eleverna om datoranvändning. Och vi fick då återigen en positi...

Av Julia Folkessson - 18 oktober 2007 17:10

Hej allihopa!!   Då var det dags för vår sista dag på Domarringen! I morgon ska vi hålla i vår infosök lektion. Igår fick vi mycket bra information om elevernas datakunskaper som är en bra grund för vår lektion och för vfu period två.   Vi kommer att...

Av Julia Folkessson - 17 oktober 2007 14:46

Hej hopp!!   Nu ruller det på! Idag har vi fått möta eleverna och pratat om deras IT kunskaper för att ha en grund att utgå ifrån till vfu period 2. Nästan alla tycker det är jätte roligt med datorundervisning i skolan och anser att man lär sig mer m...

Presentation

Omröstning

Är det en bra metod att använda sig av bloggar under vfu:n? Där syftet är att kunna ta del av varandras erferanheter.
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2007
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards