Direktlänk till inlägg 29 november 2007

Sammanfattning av VFU

Av Julia Folkessson - 29 november 2007 12:14

Mål och Syfte:


Jag har haft lektioner i programmet Powerpoint med femmor under min vfu period två. Det har varit mycket lärorikt och jag har fått med mig en hel del erfarenheter som jag kan ha nytta av i min framtida roll som lärare. Syftet med min lektion har varit att ge eleverna grundläggande kunskaper i Powerpoint för att kunna använda sig av programmet i sin fortsatta skolgång. Jag har lyft fram det på ett lustfyllt sätt då jag har velat att eleverna ska få inspiration att vilja redovisa sina arbeten i programmet. Jag visade då i början av lektionen en startnyckel gjord i Powerpoint och använde mig av ett citat som jag kände kunde locka fram lusten att lära. "Vill ni att era klasskamrater ska jubla och applådera när ni håller i en redovisning? Gör den i Powerpoint!" Jag anser att det är viktigt att eleverna får prova på olika inlärningsmetoder under sin skolgång då alla är olika individer och tar in kunskap på olika sätt utifrån deras olika förkunskaper. Jag hävdar inte att man ska släppa den "vanliga" undervisningen helt utan att använda sin av IT som ett kompletterande material, ett extra stöd i lärandeprocessen.


Metod:


Vi har lagt upp planeringen så att jag har utgått från en planering och undervisat fyra femmor, så jag har haft fyra lektionspass och Sara fyra. Min tanke med detta var att jag ville fokusera på en lektion och sedan prova mig fram utefter hur det går. Klasserna är olika och eleverna är givetvis olika där av lektionerna olika. Detta arbetssätt har fungerat mycket bra anser jag! Istället för att fokusera på flera lektioner har jag lagt allt fokus på en och fokuserat på innehållet. Min lektion som bygger på att eleverna ska få en grund i hur man kan arbetar i Powerpoint för att sedan kunna arbeta vidare har varit mesta dels en lärarledd lektion. Jag har drivit dem fram genom lektionen genom "följa John" när eleverna har fått arbetat individuellt vid varsin dator. Jag har rört mig mycket i datasalen och framme vid skärmen vilket har behövts då salen varit mycket avlång och många som suttit längre bak har inte sett så bra. Jag har gått igenom grunderna och lärt eleverna om bildlayout, bakgrund, hur man infogar text, animering och effekter, hur man infogar bilder från fil och från Clipart samt om bildövergångar. När vi gått igenom allt detta har jag bett eleverna att spara ner sina presentationer i deras egna mappar. Jag har sen samlat eleverna på golvet framme vid stora skärmen och återgått till min resurssida. Där har jag lyft fram manualen jag skrivit i syfte för att elever, lärare och föräldrar ska kunna gå in och titta och få hjälp. För att knyta ihop lektionen har jag haft en liten disskusion om vad vi lärt oss och om eleverna har fått några idéer under lektionens gång om när man kan använda sig av Powerpoint.


Resultat:


Mina lektioner har gått väldigt bra och jag är nöjd. Eleverna har varit mycket duktiga och flitiga under alla lektionerna. På Saras lektion där de fått arbeta själva utifrån ett uppdrag har man sett att de lärt sig mycket från min tidigare lektion. De har lärt sig hur man på ett bra sätt kan arbeta med funktionerna i Powerpoint, hur man hittar i menyn och vad man kan tänka på när man gör en presentation. Vi har gett dem mycket tips och idéer under dessa två veckor. Något som jag anser som mest positivt är att de blivit inspirerade till att vilja arbeta med programmet och att det är roligt. Det finns ett lättare och roligare sätt att redovisa deras arbeten på!!


Reflektion:


IKT i skolan kan vara väldigt ämnesintegrerat. Man kan i stort sätt få in alla ämnen men hjälp av IT i undervisningen. Vi just detta tillfälle skulle jag säja att IKT har varit ett stort stöd i lärandeprocessen och i det här sammanhanget ett stöd för språket och skrivandet. Lärandet sker i ett meningsfullt sammanhang där eleverna inte riktigt är medvetna om att det är i en lärandeprocess.

Den metoden jag använde mig av gick väldigt bra. Eleverna klarade av att följa mina instruktioner och det flöt på. Jag tror att det fungerade så bra för att jag kände mig väldigt strukturerad och trygg i min roll. Jag tänkte på att tala tydligt med en bra röst och tydligt visa framme vid skärmen.

Något som jag kände att jag kan tänka på till nästa gång är att inte känna mig stressad och visa eleverna allt som står i min planering. Det gör bara eleverna förvirrade och stressade att ta upp någon extra punkt som man egentligen kan hoppa över när det redan flyter på så bra. Utan att jag istället känner av och anpassar mig efter elevernas arbetstakt.

Jag och Sara hade ett litet samtal med två av lärarna idag och de var mycket positivt inställda till de vi gjort. I början så kände vi oss lite osäkra på vad lärarna kände kring just IT användning i undervisningen. Men idag sa en av lärarna att hon själv hade lärt sig jätte mycket och kunde inte förstå varför de inte utnyttjade datasalen mer. Hon tyckte att det var ett smidigt och användbart arbetssätt som blev mycket tydligt för eleverna.

Det var en pojke i en av klasserna som alltid hade problem vid redovisningar och ville inte står inför klassen. Men han hade sagt till sin lärare efter vår lektion att om han fick redovisa i Powerpoint så skulle det kännas bättre. Det känns jätte roligt att höra! De svaga eleverna som har svårt att stå och redovisa inför klassen kommer plötsligt fram och vill visa vad de kan, de får bevisa att de kan och växer.

En slut reflektion efter denna vfu, som bevisar att vi har gjort bra ifrån oss och som visar att eleverna har haft roligt, var under en av Saras lektioner. Eleverna fick göra en bildruta i programmet om vad de tyckte var bäst med skolan. Då var det flera av eleverna som skrev att det tyckte att datorn var det roligaste. Jag smög omkring och tittade och så att det var en pojke som hade skrivit att de bästa han visste var att arbeta med Powerpoint!! Jippi!!


Det får bli slutet av min sammanfattning av min vfu!

Hoppas alla har haft det bra!

//Julia


   
 
Ingen bild

Sara E

30 november 2007 08:48

Halloj...
Vad fint du har gjort om din blogg. Tänkte bara tala om att jag saknar dig...fniss.

 
Ingen bild

Lasse W

30 november 2007 10:35

Hallå!
Ni verkar ju haft en bra VFU o gjort ett kanonjobb! Synd att berömmet inte kom förrän de sista dagarna.

 
Ingen bild

Lasse W

6 december 2007 15:20

Hej!
Det verkar ju som om ni verkligen väckt elevernas intresse för att arbeta med PP. Kul!
Bra att du drar reflektioner både kring vad som gått bra och vad man akn tänka på inför framtiden. Det är ju det bästa sättet att bli bättre på det man gör.Håller med om att IKT kan vara ett stöd i alla ämnen. Det är väl först när man kan programmen som man som lärare kan bedömma om det är en vinst att inom ett tema 'använda IKT och på vilket sätt. Bra jobbat!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Julia Folkessson - 28 november 2007 13:18

Hej hej!   Ja, nu börjar det närma sig slutet på den här vfu perioden också. Det har gått fort men jag har trots det kännt att jag fått ut det jag ville av den. Jag har fortsatt att kämpa med min Powerpoint lektion med femmorna och det har flytit på ...

Av Julia Folkessson - 21 november 2007 15:06

Hej hej!!   Dags för vfu2! Igår var det min och Saras första dag. Det var min tur att hålla i en PowerPoint lektion med en femma på Domarringen. Jag och Sara träffades i lärarrummet ocg gick sedan in till datasalen för att förbereda och se så att all...

Av Julia Folkessson - 19 oktober 2007 14:58

Hej hopp!!   Idag fick vi träffa den sista femman som vi kommer att undervisa under vfu period 2. Vi fick presentera vilka vi var och vad vi gjorde där. Läraren började ställa frågor till eleverna om datoranvändning. Och vi fick då återigen en positi...

Av Julia Folkessson - 18 oktober 2007 17:10

Hej allihopa!!   Då var det dags för vår sista dag på Domarringen! I morgon ska vi hålla i vår infosök lektion. Igår fick vi mycket bra information om elevernas datakunskaper som är en bra grund för vår lektion och för vfu period två.   Vi kommer att...

Av Julia Folkessson - 17 oktober 2007 14:46

Hej hopp!!   Nu ruller det på! Idag har vi fått möta eleverna och pratat om deras IT kunskaper för att ha en grund att utgå ifrån till vfu period 2. Nästan alla tycker det är jätte roligt med datorundervisning i skolan och anser att man lär sig mer m...

Presentation

Omröstning

Är det en bra metod att använda sig av bloggar under vfu:n? Där syftet är att kunna ta del av varandras erferanheter.
 Ja
 Nej
 Vet ej

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2007
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards